Fins a fa pocs
anys el concepte generalitzat per expressar que un alumne era competent en la
lectura era el d'un alumne amb una bona comprensió lectora. Però els constants
estudis sobre la matèria han demostrat que la definició de comprensió lectora
no abasta totes les aptituds, habilitats i destreses que han d'entrar en joc.
Sí, per contra, el concepte de competència lectora, que abasta a l'anterior.
Segons
l'Organització per a la
Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) la competència
lectora és la capacitat individual per comprendre, utilitzar i analitzar
textos escrits amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius personals,
desenvolupar els seus coneixements i possibilitats i participar plenament en la
societat. Enfront de la comprensió lectora que és definida com el procés a
través del qual un lector construeix, a partir del seu coneixement previ, nous
significats en interactuar amb el text. La interacció del lector amb el text és
la base de la comprensió.
La definició
sobre competència lectora li atribueix les característiques de complexa i
multidimensional. És una definició ambiciosa, en el sentit que no restringeix
la lectura a motius estrictament instrumentals: la vincula a un projecte
personal que implica desenvolupament, creixement i inserció social. A més, el
ciutadà del segle XXI ha de poder concretar aquesta competència en textos molt
diversos (persuasius, propagandístics, informatius, de reflexió, expositius,
literaris) que es presenten en formats i suports diferents (diaris,
enciclopèdies, llibres de text, novel·les, monografies, pàgines web, fulles
soltes, documents electrònics) que no sempre s'atenen als criteris de
veracitat, actualitat i autoria reconeguda. Aquests textos poden ser llegits
per satisfer una gran varietat d'objectius: gaudir, informar-se, comunicar-se
amb un altre, resoldre un problema pràctic, aprendre, obeir… i poden haver
estat triats pel lector o assignats per un agent extern.
La competència
lectora pot començar a construir-se molt ràpid, a través de la participació
dels xiquets en pràctiques quotidianes, vinculades a l'ús funcional i al gaudi
de la lectura, en la família i a l'escola, es poden començar a generar llaços
emocionals profunds entre la lectura i el lector. Continua diversificant-se i
fent-se més autònoma al llarg de l'escolaritat obligatòria, quan tot està
correcte, i ja mai deixem d'aprendre a llegir i a aprofundir en la lectura. La
nostra competència lectora pot incrementar-se cada vegada que triem llegir un
assaig, una obra de ficció; cada vegada que ens introduïm en un àmbit
disciplinar, perquè ens obliga a tractar amb les convencions específiques dels
textos que li són propis, perquè sempre que llegim afinem els nostres criteris,
contrastem les nostres idees, les qüestionem i aprenem, inclús sense
proposar-nos-ho.
Segons l'autora
Isabel Solé (2012), la competència lectora s'assenta sobre tres eixos: aprendre
a llegir; llegir per aprendre, en qualsevol àmbit acadèmic o quotidià, al llarg
de tota la nostra vida; i per últim, aprendre a gaudir de la lectura fent
d'ella aquesta acompanyant discreta i agradable, divertida i interessant que
mai ens abandona.
En l'actualitat,
són nombrosos els estudis que demostren que els alumnes amb una competència
lectora menor són víctimes del fracàs escolar en un percentatge més elevat. I
que l'alumnat amb major hàbit lector presenta, entre altres destreses, una
competència lectora més consolidada. Per tant, la conclusió més clara sobre
aquest tema és que la forma natural d'entrenar la competència lectora és
desenvolupant l'hàbit lector. Formar lectors equival a formar ciutadans que
puguen triar la lectura per a una varietat de propòsits, que sàpiguen què
llegir i com fer-ho, que puguen utilitzar-la per transformar la informació en
coneixement.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada