Entre algunes de les
activitats que he realitzat durant aquesta setmana d’activitats complementàries
–que no han sigut moltes, tot s’ha de dir–, vaig a desenvolupar una mica la gimcana poètica.
Podria haver explicat alguna altra, però crec que aquesta s’adequa, en major
mesura, a l’educació literària, que és allò que estem tractant en aquest blog.
Encara que és molt important
que es tracte d’una tasca que ens agrade i gaudim practicant-la, aquesta
reflexió no va a quedar-se tan sols amb això: com a mestres hem d’analitzar el
seu contingut, el seu valor –en aquest cas literari–, ja que aquesta funció, la
d’educar, a més de ser divertida, ha de ser la nostra funció primordial.
Seguint aquest raonament, vaig a intentar, sense que se m’obliden molts
aspectes observats, discórrer envers aquest pensament.
Cal destacar d’ella les
instruccions, ja que no s’han limitat a explicar les regles del joc, sinó que
s’han introduït, seguint un ordre lògic –que no hauria seguit un altre tipus
d’activitat, com podria haver estat un parxís literari, per exemple–, les
característiques pròpies del gènere, en aquest cas, poètic. Aprendre, sense
adonar-se’n, és una de les virtuts que poden tenir els exercicis, els jocs i,
en aquesta ocasió, s’ha complit perfectament.
Un altre dels trets que
destacaria d’aquesta gimcana ha estat el treball en grup: no pel simple fet de
socialitzar –que és molt important, ets clar–, sinó per la possibilitat que ens
dóna poder compartir experiències i coneixements, no sols els nostres, sinó
també els dels nostres i de les nostres alumnes. Per aquest motiu, relacionat a
açò que acabe de dir, m’ha agradat especialment el fet de treballar un
subgènere (o un gènere, segons com es mire) com són els refranys, amb un marcat
caràcter popular. Defense molt aquest tipus de literatura oral, per això pense
que ha estat un gran encert introduir-lo.
Aquesta dinàmica, evidentment
adaptada a l’edat del nostre alumnat, ens obri moltes oportunitats de treballar
qualsevol gènere: hem aprofundit aspectes de la poesia, però ben bé podríem
haver elaborat una gimcana teatral o narrativa, entre moltes altres. Començar
per aspectes tan bàsics com una simple rima, per acabar creant i component les
nostres pròpies frases, i el fet de compartir-les amb la resta dels companys,
ha donat, més si cap, valor a aquesta tasca.
Entre moltes altres
característiques (que són moltes), i per no allargar massa aquesta breu
meditació sobra la gimcana poètica, ressaltaria la varietat d’activitats i
materials que en ella hem realitzat, i que podem fer ús en altres activitats
amb aquest caràcter literari. Així mateix, podria nomenar alguns dels quals hem
fet ús avui, com per exemple els murals amb pintures, les frases o paraules
penjades amb cordes o els cal·ligrames.
Hem d’esforçar-nos i emprar
el nostre enginy, no sols quedar-se en l’aula i seguir uns llibres que, encara
que ens faciliten la nostra labor, ens limiten i limiten els horitzons dels
nostres i de les nostres menudes. I acabe, enllaçant amb aquesta última
reflexió, citant les paraules d’en Miquel Martí i Pol amb les quals hem donat
per acabada aquesta gimcana: Cridem qui som i que
tothom ho escolti. I en acabat, que cadascú es vesteixi com bonament li plagui,
i via fora!, que tot està per fer i tot és possible.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada