Amb motiu de la setmana
d'activitats complementàries de la nostra facultat, la Facultat de Magisteri,
cada departament ha proposat una sèrie d'activitats per tal de donar formació
en diferents àrees de coneixement d'una manera un poc extracurricular, però que
no deixen de resultar molt interessants, ja que totes les activitats van
enfocades a permetre un major desenvolupament de la nostra formació. De la
varietat d'activitats que s'han proposat, la que més s'apropa a l'àrea de
literatura era La gimcana poètica, i per tant, és la que vaig a descriure a
continuació.
La gimcana, desenvolupada per
la professora Núria Olmos, constava de cinc proves a desenvolupar per cinc
equips. Quan s'acabava una prova, es passava a la següent. Cada prova tenia
unes instruccions on s'explicava allò que es devia fer i la manera de fer-ho i
presentar-lo. Sens dubte, els objectius eren senzills (fer un cal·ligrama, una
traca...) però el més enriquidor i significatiu; on recau el valor de
l'activitat és la forma en com es viu, com es presenta i com es desenvolupa,
tant per part del coordinador, com dels membres de l'equip. Això és; les
instruccions no estaven donades com si foren per fer un pastís, si no tenien
forma poètica, disposaven d'una forma que s'adequava a allò que se'ns demanava,
ens introduïen en l'ambient poètic, creant un clima idoni per tal de
desenvolupar amb gaudi l'activitat. A més, en ser una activitat on interactuem
amb la resta de membres de l'equip, la socialització adquireix un paper
fonamental, escoltem i som escoltats, fem pluja d'idees... la creativitat se'ns
dispara, els llaços s'enfortisquen i ens centrem en conjunt en la tasca.
D'aquesta manera, ens sentim lliures per tal d'expressar les nostres idees,
opinions, el nostre jo poètic i creatiu, enriquir-nos de les aportacions dels
companys, debatre sobre les idees aportades. Amb cada aportació, amb cada idea
nova, el nostre sentiment de competència, la nostra motivació augmentava
moltíssim i arribem a quedar-nos sorpresos d'allò que arribàvem a fer.
Finalment, per tal de
concloure aquesta breu reflexió sobre la gimcana poètica i tot allò que ens ha
suggerit i aportat per al nostre futur docent, dir que la varietat de materials
que podíem emprar, els diferents suports, la forma de fer-ho... tot el procés
que va implícit dins de la gimcana... resulta gaire enriquidor, divertit i
motivant, i tot el conjunt, és a dir, l'activitat en si, acompleix una de les
meues màximes personals: la millor forma d'aprendre és mitjançant els jocs i la
pràctica. En aquest cas hem treballat la poesia però, de la mateixa manera es
pot fer per a altres gèneres (o subgèneres, segons els considerem), com teatre,
narrativa..., ja que és una activitat vàlida per a diferents camps i en tots
ells, les activitats que es poden dur a terme són molt nombroses i
enriquidores. És sorprenent com, començant pel més bàsic, dues paraules que
rimen, una trama senzilleta... (sempre adequant-lo a les capacitats dels
alumnes), els alumnes van treballant, caminant conjuntament, compartint idees i
opinions, component, i a poc a poc, van creant fins a arribar a fer una xicoteta
obra d'art que al principi semblava inimaginable. Sens dubte, és una tasca molt
gratificant i estimuladora, i és per això perquè l'existència d'activitats que
desenvolupen la capacitat creativa són importantíssimes en el sistema educatiu
al qual estem, que s'oblida completament. En els dos anys de carrera que porte,
aquesta activitat és una de les que més m'ha agradat.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada