dijous, 12 de maig del 2016

Pla lector: activitats per a tota la comunitat educativa

En una ciutat és molt fàcil tindre contacte amb una gran varietat d'ofertes culturals, literàries, llibreries, biblioteques, teatres amb una cartellera activa... que amplien el bagatge cultural dels xiquets, no sols reduint-lo al currículum de les assignatures. En un poble, l'oferta cultural és més aviat reduïda i en moltes ocasions, els pocs recursos que es tenen no s'aprofiten tot el que es deuria. Com a conseqüència d'això, moltes vegades, els alumnes tenen manques culturals i l'únic contacte que tenen amb la literatura és el que es dóna en el temari. És per això pel que la següent reflexió gira entorn d'una escola rural on les activitats estan destinades a desenvolupar pràctiques literàries en aquest ambient, aprofitant els diferents recursos que ofereix el context, que no són pocs si s'aprofiten bé. A més, tractem de potenciar la cultura i arrels pròpies i no caure en l'elitisme o en pensar que l'art i la cultura es troba a la ciutat només. Tenint en compte aquest preàmbul, les activitats van a estar enfocades a potenciar l'autonomia, la iniciativa pròpia, la consciència personal; també hi hauran activitats enfocades a donar força i experiència personal a l'alumnat fent ús dels diferents recursos del medi (ja siguen humans com materials), i en general, es va a visibilitzar la literatura com el nou món que és per als xiquets, oferint-los la possibilitat de descobrir-lo.
Dins del centre, la biblioteca és un dels espais que més costa emprar als alumnes i que, en nombroses ocasions, no saben com. La poca participació en la biblioteca fa que moltes vegades aquesta estiga acumulant pols, sense oferir les oportunitats que pot. Per això, les activitats d'aula van a estar enfocades a la dinamització de la biblioteca i al seu ús. A la biblioteca, les activitats es basaran a aprendre a desenvolupar l'elecció pròpia i el criteri personal a l'hora de triar llibres. D'acord amb això, tractarem de què cada alumne done idees i suggeriments per tal de tractar de desenvolupar i fer créixer la biblioteca, fent-la cada vegada més pròpia. També es faran activitats prèvies a la lectura on cada xiquet diga allò que li agradaria llegir (segons el seu estat d'ànim, interessos...), es faran grups segons els interessos dels alumnes i tots junts triaran el llibre que volen llegir.
Per tal de fer de la lectura una tasca més dinàmica i divertida, aquesta es farà de manera cooperativa, per torns, i els alumnes també donaran la seua opinió sobre allò que està passant a la història i intentar predir què va a succeir al capítol següent.
Després de llegir, resulta molt interessant debatre conjuntament sobre allò que hem llegit, donar l'opinió personal, escoltar la de la resta i veure com han rebut els seus companys la història... i també preparar-se i organitzar-se per contar-la a l'altre grup, poden així determinar si la lectura s'adequava a les seues expectatives o no. Per últim, seria interessant que cada alumne faça una breu ressenya en una llibreta pròpia on vaja escrivint l'opinió que van tenint sobre tota l'experiència, elecció del llibre, recerca d'aquest, la història.... formant d'aquesta manera un breu manual sobre les seues experiències lectores.
És clar que aquestes activitats han de ser per cursos o per grups, com que és més fàcil de dur a terme i s'aprofiten millor, per això, la freqüència pot variar de dos a quatre vegades al mes.
Per tal d'ampliar els horitzons i aprofundir en l'experiència literària dels alumnes, creiem interessant que els alumnes facen excursions a altres llocs del context immediat, així com a la capital o ciutats amb una oferta cultural més ampla. La següent activitat està pensada per a dur-la a terme una vegada per trimestre fora de l'escola, al teatre municipal, a l'auditori, a un taulat si es disposa... L'activitat consisteix en la divisió en parts d'una obra d'un gènere literari que hagen estat tractant a classe i aquestes seran representades pels alumnes d'un curs, grup o cicle, com si foren actors professionals davant de tot el que vulga assistir.
Com d'excursió a la capital, podem fer una eixida a un teatre real (com el teatre Escalante, en València), amb l'objectiu de veure la representació d'una obra de teatre per actors professionals i puguen fer una ruta per tal de conéixer com és un teatre, el pati de butaques, la tramoia, la platea... Aquesta activitat, a causa dels diferents requisits burocràtics i altres, està pensada per realitzar-se una vegada a l'any. Seria molt interessant que l'obra que vagen a veure la preparen a classe i plantegen una sèrie de preguntes que els alumnes hauran de fer als actors personalment.
Altre factor determinant en l'educació literària és la participació de la comunitat a l'escola; donar una visió de la literatura com a element arrelat a les altres generacions, que solen tindre molt en compte els alumnes com a referència, proposem la següent activitat que es va a desenvolupar en el centre escolar i va estar oberta a tota la comunitat educativa que participarà activament. Les activitats es dividiran en dos grans grups: un en què els alumnes participen de manera activa, activitats com inventar-se un breu conte, representar una breu obra de teatre, escriure un poema i fer un concurs amb premis segons el cicle...; i altres en què els membres adults de la comunitat educativa seran els protagonistes, els avis podran aportar el seu granet d'arena amb els seus coneixements, històries que gràcies a ells (i a la tradició oral) han arribat als nostres dies; l'actuació d'un contacontes, un joglar... és a dir, goig tant per a adults com per a xiquets. A més, també es farà un mercat de llibres, ja que és una de les millors formes de compartir els llibres que vols que altres persones llegisquen, cohesiona la comunitat, permet adquirir llibres de manera gratuïta, si el donant vol, pot deixar una fitxa de recomanació amb la seua experiència.
Finalment, l'última activitat que vaig a proposar consisteix a escriure una breu història d'una certa temàtica per parelles de dos. Després, eixes històries seran entregades a l'altre curs del cicle (si l'ha fet sisé, seran entregades a quint), que haurà d'il·lustrar-la. Aquesta activitat es pot dur a terme dues vegades per mes, intercalant la funció d'escriptor/i·lustrador.
Pel que fa a l'avaluació, el professor haurà d'analitzar l'interés i els aprenentatges que els alumnes han fet; ha d'avaluar tot el procés així com la implicació que haja tingut i la seua actitud.

http://www.escoladelsencants.cat/images/B_Esc-laVidaEscola/personatges_02(910w).jpg

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada