En una ciutat és molt fàcil
tindre contacte amb una gran varietat d'ofertes culturals, literàries,
llibreries, biblioteques, teatres amb una cartellera activa... que amplien el
bagatge cultural dels xiquets, no sols reduint-lo al currículum de les assignatures.
En un poble, l'oferta cultural és més aviat reduïda i en moltes ocasions, els
pocs recursos que es tenen no s'aprofiten tot el que es deuria. Com a
conseqüència d'això, moltes vegades, els alumnes tenen manques culturals i
l'únic contacte que tenen amb la literatura és el que es dóna en el temari. És
per això pel que la següent reflexió gira entorn d'una escola rural on les
activitats estan destinades a desenvolupar pràctiques literàries en aquest
ambient, aprofitant els diferents recursos que ofereix el context, que no són
pocs si s'aprofiten bé. A més, tractem de potenciar la cultura i arrels pròpies
i no caure en l'elitisme o en pensar que l'art i la cultura es troba a la
ciutat només. Tenint en compte aquest preàmbul, les activitats van a estar enfocades
a potenciar l'autonomia, la iniciativa pròpia, la consciència personal; també
hi hauran activitats enfocades a donar força i experiència personal a l'alumnat
fent ús dels diferents recursos del medi (ja siguen humans com materials), i en
general, es va a visibilitzar la literatura com el nou món que és per als
xiquets, oferint-los la possibilitat de descobrir-lo.
Dins del centre, la
biblioteca és un dels espais que més costa emprar als alumnes i que, en
nombroses ocasions, no saben com. La poca participació en la biblioteca fa que
moltes vegades aquesta estiga acumulant pols, sense oferir les oportunitats que
pot. Per això, les activitats d'aula van a estar enfocades a la dinamització de
la biblioteca i al seu ús. A la biblioteca, les activitats es basaran a
aprendre a desenvolupar l'elecció pròpia i el criteri personal a l'hora de
triar llibres. D'acord amb això, tractarem de què cada alumne done idees i
suggeriments per tal de tractar de desenvolupar i fer créixer la biblioteca,
fent-la cada vegada més pròpia. També es faran activitats prèvies a la lectura
on cada xiquet diga allò que li agradaria llegir (segons el seu estat d'ànim,
interessos...), es faran grups segons els interessos dels alumnes i tots junts
triaran el llibre que volen llegir.
Per tal de fer de la lectura
una tasca més dinàmica i divertida, aquesta es farà de manera cooperativa, per
torns, i els alumnes també donaran la seua opinió sobre allò que està passant a
la història i intentar predir què va a succeir al capítol següent.
Després de llegir, resulta
molt interessant debatre conjuntament sobre allò que hem llegit, donar l'opinió
personal, escoltar la de la resta i veure com han rebut els seus companys la
història... i també preparar-se i organitzar-se per contar-la a l'altre grup,
poden així determinar si la lectura s'adequava a les seues expectatives o no.
Per últim, seria interessant que cada alumne faça una breu ressenya en una
llibreta pròpia on vaja escrivint l'opinió que van tenint sobre tota
l'experiència, elecció del llibre, recerca d'aquest, la història.... formant
d'aquesta manera un breu manual sobre les seues experiències lectores.
És clar que aquestes
activitats han de ser per cursos o per grups, com que és més fàcil de dur a
terme i s'aprofiten millor, per això, la freqüència pot variar de dos a quatre
vegades al mes.
Per tal d'ampliar els
horitzons i aprofundir en l'experiència literària dels alumnes, creiem
interessant que els alumnes facen excursions a altres llocs del context
immediat, així com a la capital o ciutats amb una oferta cultural més ampla. La
següent activitat està pensada per a dur-la a terme una vegada per trimestre
fora de l'escola, al teatre municipal, a l'auditori, a un taulat si es
disposa... L'activitat consisteix en la divisió en parts d'una obra d'un gènere
literari que hagen estat tractant a classe i aquestes seran representades pels
alumnes d'un curs, grup o cicle, com si foren actors professionals davant de
tot el que vulga assistir.
Com d'excursió a la capital,
podem fer una eixida a un teatre real (com el teatre Escalante, en València),
amb l'objectiu de veure la representació d'una obra de teatre per actors
professionals i puguen fer una ruta per tal de conéixer com és un teatre, el
pati de butaques, la tramoia, la platea... Aquesta activitat, a causa dels
diferents requisits burocràtics i altres, està pensada per realitzar-se una
vegada a l'any. Seria molt interessant que l'obra que vagen a veure la preparen
a classe i plantegen una sèrie de preguntes que els alumnes hauran de fer als actors
personalment.
Altre factor determinant en
l'educació literària és la participació de la comunitat a l'escola; donar una
visió de la literatura com a element arrelat a les altres generacions, que
solen tindre molt en compte els alumnes com a referència, proposem la següent
activitat que es va a desenvolupar en el centre escolar i va estar oberta a
tota la comunitat educativa que participarà activament. Les activitats es
dividiran en dos grans grups: un en què els alumnes participen de manera
activa, activitats com inventar-se un breu conte, representar una breu obra de
teatre, escriure un poema i fer un concurs amb premis segons el cicle...; i
altres en què els membres adults de la comunitat educativa seran els
protagonistes, els avis podran aportar el seu granet d'arena amb els seus
coneixements, històries que gràcies a ells (i a la tradició oral) han arribat
als nostres dies; l'actuació d'un contacontes, un joglar... és a dir, goig tant
per a adults com per a xiquets. A més, també es farà un mercat de llibres, ja
que és una de les millors formes de compartir els llibres que vols que altres
persones llegisquen, cohesiona la comunitat, permet adquirir llibres de manera
gratuïta, si el donant vol, pot deixar una fitxa de recomanació amb la seua
experiència.
Finalment, l'última activitat
que vaig a proposar consisteix a escriure una breu història d'una certa
temàtica per parelles de dos. Després, eixes històries seran entregades a
l'altre curs del cicle (si l'ha fet sisé, seran entregades a quint), que haurà
d'il·lustrar-la. Aquesta activitat es pot dur a terme dues vegades per mes,
intercalant la funció d'escriptor/i·lustrador.
Pel que fa a l'avaluació, el
professor haurà d'analitzar l'interés i els aprenentatges que els alumnes han
fet; ha d'avaluar tot el procés així com la implicació que haja tingut i la
seua actitud.

0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada