dilluns, 9 de maig del 2016

Pla lector: activitats per al tercer cicle

Per entendre el sentit que ha de tenir el nostre pla del foment lector en el tercer cicle de primària, el punt de partida ha de ser el fet de saber com són els alumnes i les alumnes d’aquest cicle, per poder comprendre millor les seues necessitats i les seues inquietuds. Aquests i aquestes són alumnes que ja tenen una certa autonomia lectora, que cal desenvolupar per a poder enfortir així les seues capacitats lectores, per fomentar en ells i elles l’amor per la literatura. Per aquest motiu pense que és imprescindible entrenar, fer lectores més hàbils, més capaces, i per tant, més autònomes.
Una activitat recurrent, que realitzaria cada setmana en aquest sentit –almenys una vegada–, serien els tests de comprensió i agilitat lectora: recorde que a l’escola féiem tots els divendres, on en un breu espai de temps, unes lectures d’uns quaderns i responíem a unes preguntes, però no sols de comprensió lectora, sinó més aviat d’agilitat lectora.
Una altra dinàmica que pense que hauria de ser constant al llarg del curs serien els clubs de lectura o les tertúlies literàries, aquestes són un bon exemple per poder compartir experiències entre tots i totes, veure altres punts de vista, i no sols per als nostres alumnes: ens sorprendria les conclusions que aquests i aquestes poden arribar a extraure de les seues lectures, bé intensives o bé extensives, n’és igual.
I una altra activitat –per tancar aquesta triple aliança lectora– seria normalitzar l’ús de la biblioteca, no sols la de l’escola o la municipal –que és molt interessant dur a terme però que ja ho desenvoluparà un company en aquest blog–, sinó la de l’aula: és indispensable que pille protagonisme aquest espai, aquest recurs que disposem: donar-li vida, que els menuts i les menudes li donen ús cada dia. Es pot fer un seguiment de les lectures, dels préstecs, exposar obres realitzades per la classe, recomanar llibres llegits o llibres que es podrien incorporar...
Aquestes últimes activitats, podrien ser molt oportunes per a realitzar abans, durant i després de la lectura, per això vaig a aprofundir una mica més en aquest aspecte. En primer lloc, podrien fer uns estudis de les portades dels llibres que disposem a classe, escoltar recomanacions dels companys o rebre a escriptores que ens explicaren les seues obres. Durant la lectura es podrien fer tertúlies de fragments, donar uns temps per a llegir (de forma individual o col·lectiva). I per a després de la lectura es podrien representar les obres –o alguna part d’aquestes–, escriure cartes als autors o autores dels llibres (a altres companys de classe o també d’altres col·legis), fer il·lustracions o murals d’allò més interessant de la lectura...
Ara bé, per a fer activitats concretes o senyalades, hem de tenir molt en compte l’entorn on estem i les possibilitats que tenim a l’abast: en alguna ocasió he mencionat el Tirisiti d’Alcoi o bé el Teatre Lluerna de Benimaclet –ambdós espais que fan ús de titelles–, o alguna obra de teatre fora de l’escola. Dins del mateix centre es podria fer eventualment, seguint aquesta línia plantejada, la representació d’alguna obra teatral o alguna rondalla treballada a classe: per abans de Nadal o per a  fi de curs, en commemoració al dia del llibre, Carnestoltes o alguna data destacada que ens quadre dins del calendari escolar i la programació que estem realitzant. També seria molt interessant plantejar la visita anual a la fira del llibre, encara que tal vegada seria una qüestió més de centre i no sols de cicle o d’aula.
Les activitats recurrents dintre de l’aula ja les he explicat: tertúlies, entrenament lector, ús de la biblioteca (amb assemblees setmanals), però podrien ser moltes més: fer un diari o setmanari conjunt amb lectures i creacions destacades en aquells dies, per exemple. Més complicat és preparar aquestes activitats fora de l’aula (i no emprar la biblioteca, clar): fer visites a llocs relacionats amb les històries que estem llegint (rondalles, entre altres), emprar els espais de l’escola en dinàmiques més lúdiques, com ara poden ser les gimcanes –que hem vist i hem pogut gaudir en primera persona– d’una manera més constant, representacions o lectures  itinerants d’obres literàries...
Fins aquí, us deixe un recull de possibles activitats que es podrien realitzar en una classe de tercer de primària per fomentar la lectura però, abans de concloure aquesta entrada, m’agradaria fer una breu apologia a favor d’aquest pla: és imprescindible veure el llibre –n’és igual el format que siga– com un element propi i necessari, un objecte habitual en les nostres tasques i una activitat, la de llegir, normalitzada i acceptada per tots i totes. Gaudir de la lectura no és un acte espontani, requereix una preparació prèvia, adquirir unes competències lectores i per això, és necessari que nosaltres mateixa siga’m un exemple, creguem en allò que volem fomentar, que no manquem en esforços, que no desprestigiem aquest aspecte tan valuós de l’educació dels nostres i de les nostres alumnes: llegir, crear, experimentar, viure, és tan important (o més) que sumar, restar o memoritzar.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada