Per entendre el sentit que ha
de tenir el nostre pla del foment lector en el tercer cicle de primària, el
punt de partida ha de ser el fet de saber com són els alumnes i les alumnes
d’aquest cicle, per poder comprendre millor les seues necessitats i les seues
inquietuds. Aquests i aquestes són alumnes que ja tenen una certa autonomia
lectora, que cal desenvolupar per a poder enfortir així les seues capacitats
lectores, per fomentar en ells i elles l’amor per la literatura. Per aquest
motiu pense que és imprescindible entrenar, fer lectores més hàbils, més
capaces, i per tant, més autònomes.
Una activitat recurrent, que
realitzaria cada setmana en aquest sentit –almenys una vegada–, serien els
tests de comprensió i agilitat lectora: recorde que a l’escola féiem tots els
divendres, on en un breu espai de temps, unes lectures d’uns quaderns i
responíem a unes preguntes, però no sols de comprensió lectora, sinó més aviat
d’agilitat lectora.
Una altra dinàmica que pense
que hauria de ser constant al llarg del curs serien els clubs de lectura o les
tertúlies literàries, aquestes són un bon exemple per poder compartir
experiències entre tots i totes, veure altres punts de vista, i no sols per als
nostres alumnes: ens sorprendria les conclusions que aquests i aquestes poden
arribar a extraure de les seues lectures, bé intensives o bé extensives, n’és
igual.
I una altra activitat –per
tancar aquesta triple
aliança lectora– seria normalitzar l’ús de la biblioteca, no sols la de
l’escola o la municipal –que és molt interessant dur a terme però que ja ho
desenvoluparà un company en aquest blog–, sinó la de l’aula: és indispensable
que pille protagonisme aquest espai, aquest recurs que disposem: donar-li vida,
que els menuts i les menudes li donen ús cada dia. Es pot fer un seguiment de
les lectures, dels préstecs, exposar obres realitzades per la classe, recomanar
llibres llegits o llibres que es podrien incorporar...
Aquestes últimes activitats,
podrien ser molt oportunes per a realitzar abans, durant i després de la lectura,
per això vaig a aprofundir una mica més en aquest aspecte. En primer lloc,
podrien fer uns estudis de les portades dels llibres que disposem a classe,
escoltar recomanacions dels companys o rebre a escriptores que ens explicaren
les seues obres. Durant la lectura es podrien fer tertúlies de fragments, donar
uns temps per a llegir (de forma individual o col·lectiva). I per a després de
la lectura es podrien representar les obres –o alguna part d’aquestes–,
escriure cartes als autors o autores dels llibres (a altres companys de classe
o també d’altres col·legis), fer il·lustracions o murals d’allò més interessant
de la lectura...
Ara bé, per a fer activitats
concretes o senyalades, hem de tenir molt en compte l’entorn on estem i les
possibilitats que tenim a l’abast: en alguna ocasió he mencionat el Tirisiti d’Alcoi
o bé el Teatre
Lluerna de Benimaclet –ambdós espais que fan ús de titelles–, o alguna obra
de teatre fora de l’escola. Dins del mateix centre es podria fer eventualment,
seguint aquesta línia plantejada, la representació d’alguna obra teatral o
alguna rondalla treballada a classe: per abans de Nadal o per a fi de
curs, en commemoració al dia del llibre, Carnestoltes o alguna data destacada
que ens quadre dins del calendari escolar i la programació que estem
realitzant. També seria molt interessant plantejar la visita anual a la fira
del llibre, encara que tal vegada seria una qüestió més de centre i no sols de
cicle o d’aula.
Les activitats recurrents
dintre de l’aula ja les he explicat: tertúlies, entrenament lector, ús de la
biblioteca (amb assemblees setmanals), però podrien ser moltes més: fer un
diari o setmanari conjunt amb lectures i creacions destacades en aquells dies,
per exemple. Més complicat és preparar aquestes activitats fora de l’aula (i no
emprar la biblioteca, clar): fer visites a llocs relacionats amb les històries
que estem llegint (rondalles, entre altres), emprar els espais de l’escola en
dinàmiques més lúdiques, com ara poden ser les gimcanes –que hem vist i hem
pogut gaudir en primera persona– d’una manera més constant, representacions o
lectures itinerants d’obres literàries...
Fins aquí, us deixe un recull
de possibles activitats que es podrien realitzar en una classe de tercer de
primària per fomentar la lectura però, abans de concloure aquesta entrada,
m’agradaria fer una breu apologia a favor d’aquest pla: és imprescindible veure
el llibre –n’és igual el format que siga– com un element propi i necessari, un
objecte habitual en les nostres tasques i una activitat, la de llegir,
normalitzada i acceptada per tots i totes. Gaudir de la lectura no és un acte
espontani, requereix una preparació prèvia, adquirir unes competències lectores
i per això, és necessari que nosaltres mateixa siga’m un exemple, creguem en
allò que volem fomentar, que no manquem en esforços, que no desprestigiem
aquest aspecte tan valuós de l’educació dels nostres i de les nostres alumnes:
llegir, crear, experimentar, viure, és tan important (o més) que sumar, restar
o memoritzar.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada