A la setmana d'activitats complementàries de la
Facultat de Magisteri vam realitzar una gimcana poètica. Aquest tipus
d'activitat em va semblar molt curiosa ja que havia participat en activitats
semblants però cap d'aquestes havia estat directament relacionada amb la
literatura. Com a futura mestra m'interessa conèixer pràctiques per a treballar
aspectes educatius mitjançant el joc i pense que aquesta gimcana, a més de
fomentar el interès de l'alumnat per la poesia, també permet que s'apropen a un
gènere que possiblement no coneixen tant com el narratiu, i afavoreix un
aprenentatge significatiu perquè els i les alumnes aprenen manipulant i creant
mentre descobreixen com portar a la pràctica els aprenentatges rebuts respecte
aquest gènere.
Centrant-me més en el desenvolupament de
l'activitat m'agradaria destacar diferents aspectes. En primer lloc, vaig
observar que les proves ens mostren les diferents possibilitats que ens ofereix
la poesia (des d'escriure un poema fins a integrar un objecte en la realitat
per a expressar sentiments o a mode de crítica, passant per la creació d'un
cal·ligrama o un cartell reivindicatiu), i em va semblar interessant per a que
els més menuts i menudes puguen descobrir el ampli ventall de manifestacions
poètiques que existeixen i lo divertides que poden arribar a ser. A més, les
instruccions d'aquestes activitats no es limitaven a explicar únicament el que
s'havia de fer sinó que integraven aspectes més teòrics (referits a la
importància de la poesia i la seua funció), definicions (com la de cal·ligrama),
i reculls d'alguns autors, pel que fomentaven l'aprenentatge, cohesionant i donant
sentit a l'activitat en sentit global. També comentar que l'activitat que vam
realitzar al voltant d'escriure un cartell amb una frase reivindicativa sobre
la formació de magisteri em va semblar molt interessant perquè es relaciona
directament amb els nostres interessos personals com a estudiants, i pense que
fer el mateix amb els i les xiquetes pot ser molt útil per a fomentar la
motivació i que senten una relació més propera amb aquest gènere. Apuntar també que és una activitat molt versàtil ja que podem utilitzar-la tant per a treballar altres gèneres, com per a aplicar-la a qualsevol altra matèria escolar.
Em va cridar l'atenció que el premi de la gimcana
fora un poema. Després de realitzar una divertida activitat entre companys i
companyes, i de comprovar de primera mà la dificultat de la composició lírica,
que la recompensa siga gaudir d'una lectura compartida d'una poesia reflexa el
valor de la literatura, que com a futurs i futures docents, devem transmetre a
l'alumnat. Junt a aquest valor, també es promou la companyonia i la cooperació
al tractar-se d'un treball en equip, fet que suma interès a aquesta pràctica.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada