dimarts, 3 de maig del 2016

Gimcana poètica

A la setmana d'activitats complementàries de la Facultat de Magisteri vam realitzar una gimcana poètica. Aquest tipus d'activitat em va semblar molt curiosa ja que havia participat en activitats semblants però cap d'aquestes havia estat directament relacionada amb la literatura. Com a futura mestra m'interessa conèixer pràctiques per a treballar aspectes educatius mitjançant el joc i pense que aquesta gimcana, a més de fomentar el interès de l'alumnat per la poesia, també permet que s'apropen a un gènere que possiblement no coneixen tant com el narratiu, i afavoreix un aprenentatge significatiu perquè els i les alumnes aprenen manipulant i creant mentre descobreixen com portar a la pràctica els aprenentatges rebuts respecte aquest gènere.

Centrant-me més en el desenvolupament de l'activitat m'agradaria destacar diferents aspectes. En primer lloc, vaig observar que les proves ens mostren les diferents possibilitats que ens ofereix la poesia (des d'escriure un poema fins a integrar un objecte en la realitat per a expressar sentiments o a mode de crítica, passant per la creació d'un cal·ligrama o un cartell reivindicatiu), i em va semblar interessant per a que els més menuts i menudes puguen descobrir el ampli ventall de manifestacions poètiques que existeixen i lo divertides que poden arribar a ser. A més, les instruccions d'aquestes activitats no es limitaven a explicar únicament el que s'havia de fer sinó que integraven aspectes més teòrics (referits a la importància de la poesia i la seua funció), definicions (com la de cal·ligrama), i reculls d'alguns autors, pel que fomentaven l'aprenentatge, cohesionant i donant sentit a l'activitat en sentit global. També comentar que l'activitat que vam realitzar al voltant d'escriure un cartell amb una frase reivindicativa sobre la formació de magisteri em va semblar molt interessant perquè es relaciona directament amb els nostres interessos personals com a estudiants, i pense que fer el mateix amb els i les xiquetes pot ser molt útil per a fomentar la motivació i que senten una relació més propera amb aquest gènere. Apuntar també que és una activitat molt versàtil ja que podem utilitzar-la tant per a treballar altres gèneres, com per a aplicar-la a qualsevol altra matèria escolar. 

Em va cridar l'atenció que el premi de la gimcana fora un poema. Després de realitzar una divertida activitat entre companys i companyes, i de comprovar de primera mà la dificultat de la composició lírica, que la recompensa siga gaudir d'una lectura compartida d'una poesia reflexa el valor de la literatura, que com a futurs i futures docents, devem transmetre a l'alumnat. Junt a aquest valor, també es promou la companyonia i la cooperació al tractar-se d'un treball en equip, fet que suma interès a aquesta pràctica.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada