El gènere
dramàtic és aquell que recull totes les manifestacions teatrals. Es
divideix en tres grans gèneres, la tragèdia, la comèdia i el drama. Qualsevol
d'aquests tres subgèneres pot ser molt útil per a treballar-lo a l'Educació
Primària sempre que estiga adaptat a l'edat dels xiquets i xiquetes amb qui
anem a treballar. Considere necessari que el teatre infantil incloga temàtiques
diverses per tal que l'alumnat siga conscient de tot tipus de temes. Gràcies
al teatre poden aprendre, riure, divertir-se; però també poden treballar com
afrontar possibles problemes i situacions complicades, i pot servir-los d'ajuda
per a ser capaços d'expressar sentiments desconeguts o difícils de canalitzar.
El teatre, a més de totes aquestes possibilitats, té un
munt més d'implicacions per al desenvolupament cognitiu. És un mitjà per
expressar sentiments, per explicar històries, per connectar amb altres
persones, per potenciar les capacitats comunicatives, per fomentar l'empatia,
etc. És important i necessari ensenyar als menuts i menudes a expressar-se, a
comunicar-se, a véncer les seues dificultats, a posar-se davant d’un públic per
poder assolir tota la riquesa expressiva que aporta el teatre. Així doncs, el
teatre constitueix una part molt important en l’educació de l’expressió
corporal i oral dels infants. Els dóna eines per aprendre a expressar i
comunicar els sentiments propis, autocriticar-se, enriquir els seus mitjans
d’expressió i la seua espontaneïtat. D’altra banda, mitjançant la
dramatització, l’expressió oral i corporal, el teatre pot ajudar l'alumnat a
progressar en el coneixement d’altres matèries curriculars. Fer teatre és
treballar en equip, un valor molt important en la societat actual. Les xiquetes
i xiquets aprenen la importància de treballar conjuntament i la valoren,
reconeixen que en un equip tothom és important i que es treballa per tirar
endavant un projecte comú.
Hi trobem un fum d'activitats per treballar el teatre.
Els i les estudiants poden aprendre aquest gènere llegint llibres (Castigats!,
de Juli Disla), acudint a veure una obra teatral (La Ciutat dels gratacels, de Xaro
Vidal i Josep Fluixà), representant l'obra (En Joan silencis, d'en Miquel Martí i
Pol) o fent teatre pròpiament, és a dir, escrivint l'obra per a després
escenificar-la. La peculiaritat d'aquest gènere recau en què, a banda de
permetre'ns millorar la competència lectora i la competència literària,
conéixer la seua estructura i saber més sobre els autors i les autores; també
ens obri un ventall de possibilitats a
treballar damunt l'escenari. Ja bé com a protagonista o com a espectador, el
teatre ens apropa a descobrir que tant l'expressió corporal, la dramatització,
la il·luminació, la música, l'attrezzo, els decorats... són elements indispensables
per a la representació. També resulta de gran utilitat per a treballar diferents
valors, ja que els i les alumnes connecten amb els personatges i se senten
identificades, o per a relacionar aprenentatges d'altres matèries, com per
exemple història en treballar un obra d'altra època (Les aventures del cavaller
Tirant de Bernat Joan i Marí). Es pot relacionar amb altres gèneres adaptant
una narració perquè puga ser representada, dramatitzant allò que ens ha
transmés la lectura d'un poema o portant a escena una rondalla.
Proposant ja activitats més concretes per a treballar el
teatre a l'escola, pense que seria interessant per a primer cicle anar a veure
una representació d'ombres xineses, fer jocs dramàtics amb expressió verbal
(representar situacions expressant emocions o llegir fragments amb diferents
entonacions) o realitzar un taller de radionovel·la llegint obres teatrals. Al
segon cicle es pot adaptar una obra per a representar-la després de la seua
lectura (T'he agafat caputxeta,
Carles Cano o El Somni del Petit Turquesa d'Anna Maria Fité), representar l'adaptació d'una òpera (Aida, adaptada per Joan de Déu Prats o La Traviata adaptada per Lola Barceló) o
treballar un obra mitjançant titelles perquè siga representada davant dels
més menuts. Per a l'últim cicle es pot escriure un obra de teatre col·laborant
entre tots els companys i companyes, seguint l'estructura d'un text teatral i
incloent acotacions per a després poder representar-la; realitzar una gimcana
teatral amb diverses activitats per a potenciar l'expressió i el dramatisme o
treballar un obra de teatre popular en forma de musical amb cançons populars.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada