divendres, 3 de juny del 2016

Treballar el teatre en primària

El gènere dramàtic és aquell que recull totes les manifestacions teatrals. Es divideix en tres grans gèneres, la tragèdia, la comèdia i el drama. Qualsevol d'aquests tres subgèneres pot ser molt útil per a treballar-lo a l'Educació Primària sempre que estiga adaptat a l'edat dels xiquets i xiquetes amb qui anem a treballar. Considere necessari que el teatre infantil incloga temàtiques diverses per tal que l'alumnat siga conscient de tot tipus de temes. Gràcies al teatre poden aprendre, riure, divertir-se; però també poden treballar com afrontar possibles problemes i situacions complicades, i pot servir-los d'ajuda per a ser capaços d'expressar sentiments desconeguts o difícils de canalitzar.

El teatre, a més de totes aquestes possibilitats, té un munt més d'implicacions per al desenvolupament cognitiu. És un mitjà per expressar sentiments, per explicar històries, per connectar amb altres persones, per potenciar les capacitats comunicatives, per fomentar l'empatia, etc. És important i necessari ensenyar als menuts i menudes a expressar-se, a comunicar-se, a véncer les seues dificultats, a posar-se davant d’un públic per poder assolir tota la riquesa expressiva que aporta el teatre. Així doncs, el teatre constitueix una part molt important en l’educació de l’expressió corporal i oral dels infants. Els dóna eines per aprendre a expressar i comunicar els sentiments propis, autocriticar-se, enriquir els seus mitjans d’expressió i la seua espontaneïtat. D’altra banda, mitjançant la dramatització, l’expressió oral i corporal, el teatre pot ajudar l'alumnat a progressar en el coneixement d’altres matèries curriculars. Fer teatre és treballar en equip, un valor molt important en la societat actual. Les xiquetes i xiquets aprenen la importància de treballar conjuntament i la valoren, reconeixen que en un equip tothom és important i que es treballa per tirar endavant un projecte comú.

Hi trobem un fum d'activitats per treballar el teatre. Els i les estudiants poden aprendre aquest gènere llegint llibres (Castigats!, de Juli Disla), acudint a veure una obra teatral (La Ciutat dels gratacels, de Xaro Vidal i Josep Fluixà), representant l'obra (En Joan silencis,  d'en Miquel Martí i Pol) o fent teatre pròpiament, és a dir, escrivint l'obra per a després escenificar-la. La peculiaritat d'aquest gènere recau en què, a banda de permetre'ns millorar la competència lectora i la competència literària, conéixer la seua estructura i saber més sobre els autors i les autores; també ens obri un ventall de possibilitats a treballar damunt l'escenari. Ja bé com a protagonista o com a espectador, el teatre ens apropa a descobrir que tant l'expressió corporal, la dramatització, la il·luminació, la música, l'attrezzo, els decorats... són elements indispensables per a la representació. També resulta de gran utilitat per a treballar diferents valors, ja que els i les alumnes connecten amb els personatges i se senten identificades, o per a relacionar aprenentatges d'altres matèries, com per exemple història en treballar un obra d'altra època (Les aventures del cavaller Tirant de Bernat Joan i Marí). Es pot relacionar amb altres gèneres adaptant una narració perquè puga ser representada, dramatitzant allò que ens ha transmés la lectura d'un poema o portant a escena una rondalla.

Proposant ja activitats més concretes per a treballar el teatre a l'escola, pense que seria interessant per a primer cicle anar a veure una representació d'ombres xineses, fer jocs dramàtics amb expressió verbal (representar situacions expressant emocions o llegir fragments amb diferents entonacions) o realitzar un taller de radionovel·la llegint obres teatrals. Al segon cicle es pot adaptar una obra per a representar-la després de la seua lectura (T'he agafat caputxeta, Carles Cano o El Somni del Petit Turquesa d'Anna Maria Fité), representar l'adaptació d'una òpera (Aida, adaptada per Joan de Déu Prats o La Traviata adaptada per Lola Barceló) o treballar un obra mitjançant titelles perquè siga representada davant dels més menuts. Per a l'últim cicle es pot escriure un obra de teatre col·laborant entre tots els companys i companyes, seguint l'estructura d'un text teatral i incloent acotacions per a després poder representar-la; realitzar una gimcana teatral amb diverses activitats per a potenciar l'expressió i el dramatisme o treballar un obra de teatre popular en forma de musical amb cançons populars.

http://www.burjassot.org/wp-content/uploads/2015/03/taller-teatro-BI.jpg

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada