diumenge, 5 de juny del 2016

Treballar la narració en primària

La narració és, en la major part dels casos, el primer dels gèneres amb què entren en contacte xiquets i xiquetes de totes les edats. Ja siga mitjançant un llibre que ens llig la nostra mare, o a través del relat d'alguna aventura que ha viscut algun amic, les narracions són presents en les nostres vides des de la més tendra infantesa.
Ja vam definir en aquest mateix blog en què consistia el gènere narratiu, i un dels seus subgèneres, el conte. No obstant això, com a peces fonamentals per a l'Educació Literària Infantil i juvenil, també és necessari mencionar els altres subgèneres més rellevants que podem incloure dins d'aquest gran gènere, com són els mites, les faules, les epopeies, les llegendes i les novel·les (podeu trobar més informació en un blog extern fent clic ací). Qualsevol d'aquests subgèneres és susceptible de ser treballat a les aules de primària, encara que, per la seua longitud i utilitat didàctica, la producció literària se centrarà sobretot en contes i faules, mentre que les lectures podran incloure (en funció del temps disponible) qualsevol dels formats.
La narració és part fonamental del nostre dia a dia i, precisament per això, resulta molt senzilla de treballar a l'aula, sempre i quan es dispose de bones idees i creativitat. Com que aquest gènere literari es fonamenta en el relat de successos, es poden fer activitats molt naturals i espontànies, i amb molta recurrència, sense que això supose una reiteració de les propostes de treball a classe.
Algunes activitats que es poden fer pel que fa a la creació literària en primer cicle de primària podrien girar entorn de la invenció de breus narracions en grup. Es poden elaborar històries a partir d'imatges, o relatant els successos més rellevants que han succeït a la classe al llarg del dia. Pot existir inclús el rol de l'historiador, que va rotant entre els diferents alumnes i es dedica a registrar en breus contes aquests relats, els quals es poden reunir en una novel·la al final del curs. També en aquest cicle, es pot treballar la lectura d'obres narratives mitjançant la dramatització de lectures en veu alta, o la caracterització dels personatges d'algun conte, ja siga disfressant-se, dibuixant-los, fent una adaptació teatral, ... Tot depén del temps que hi dediquem a cada tasca.
En segon cicle de primària, quan les competències de la lectoescriptura ja estan més assolides, es poden fer dinàmiques més complexes. Per exemple, per a fomentar la creació literària, es pot fer una activitat en què cada alumne o alumna ha de dir solament una frase que continue la història a partir d'on l'ha deixada el company anterior. Es pot intentar que la narració global tinga coherència, o que no la tinga; la idea, simplement, és crear i imaginar tots junts. Altres activitats que poden fer-se amb la intenció de desenvolupar el plaer per la lectura poden ser l'organització d'una biblioteca d'aula amb intercanvi de llibres, tertúlies literàries, recomanacions d'obres d'uns companys a uns altres, etc.
En l'últim cicle de primària, per ser edats en què les competències es troben molt més desenvolupades, les activitats poden ser molt més complexes. Per a buscar el foment de la creació literària, existeix un joc de cartes molt interessant que pense que pot ajudar molt a la nostra tasca, Érase una vez: el juego de cartas narrativo. En grups de sis persones, i a partir de cartes de personatges, llocs i accions, els jugadors i jugadores han d'aconseguir narrar una història mentre es van desfent de les seues cartes en inserir-les dins de la narració. Altres idees serien, per exemple, després de la lectura d'un llibre fer un role-play, on cada xiquet o xiqueta assumira el rol d'un dels personatges de la novel·la i haguera de defensar davant de la resta les seues accions al llarg de tota la narració, treballant al mateix temps valors com l'empatia i el respecte.
Com podem veure, n'hi ha moltíssimes opcions per a treballar el gènere narratiu dins de l'etapa de l'educació primària, tot depén del nostre esforç i el temps que vulguem dedicar-hi com a docents.

http://milcuentosinfantiles.com/wp-content/uploads/2013/12/cuentos-infantiles.jpg

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada