La
narració és, en la major part dels casos, el primer dels gèneres amb què entren
en contacte xiquets i xiquetes de totes les edats. Ja siga mitjançant un llibre
que ens llig la nostra mare, o a través del relat d'alguna aventura que ha
viscut algun amic, les narracions són presents en les nostres vides des de la
més tendra infantesa.
Ja
vam definir en aquest mateix blog en què consistia el gènere
narratiu, i un dels seus subgèneres, el conte.
No obstant això, com a peces fonamentals per a l'Educació Literària Infantil i
juvenil, també és necessari mencionar els altres subgèneres més rellevants que
podem incloure dins d'aquest gran gènere, com són els mites, les faules, les
epopeies, les llegendes i les novel·les (podeu trobar més informació en un blog
extern fent clic ací).
Qualsevol d'aquests subgèneres és susceptible de ser treballat a les aules de
primària, encara que, per la seua longitud i utilitat didàctica, la producció
literària se centrarà sobretot en contes i faules, mentre que les lectures
podran incloure (en funció del temps disponible) qualsevol dels formats.
La
narració és part fonamental del nostre dia a dia i, precisament per això,
resulta molt senzilla de treballar a l'aula, sempre i quan es dispose de bones
idees i creativitat. Com que aquest gènere literari es fonamenta en el relat de
successos, es poden fer activitats molt naturals i espontànies, i amb molta
recurrència, sense que això supose una reiteració de les propostes de treball a
classe.
Algunes
activitats que es poden fer pel que fa a la creació literària en primer cicle de
primària podrien girar entorn de la invenció de breus narracions en grup. Es
poden elaborar històries a partir d'imatges, o relatant els successos més
rellevants que han succeït a la classe al llarg del dia. Pot existir inclús el
rol de l'historiador, que va rotant entre els diferents alumnes i es dedica a
registrar en breus contes aquests relats, els quals es poden reunir en una
novel·la al final del curs. També en aquest cicle, es pot treballar la lectura
d'obres narratives mitjançant la dramatització de lectures en veu alta, o la
caracterització dels personatges d'algun conte, ja siga disfressant-se,
dibuixant-los, fent una adaptació teatral, ... Tot depén del temps que hi dediquem
a cada tasca.
En
segon cicle de primària, quan les competències de la lectoescriptura ja estan
més assolides, es poden fer dinàmiques més complexes. Per exemple, per a
fomentar la creació literària, es pot fer una activitat en què cada alumne o
alumna ha de dir solament una frase que continue la història a partir d'on l'ha
deixada el company anterior. Es pot intentar que la narració global tinga
coherència, o que no la tinga; la idea, simplement, és crear i imaginar tots
junts. Altres activitats que poden fer-se amb la intenció de desenvolupar el
plaer per la lectura poden ser l'organització d'una biblioteca d'aula amb
intercanvi de llibres, tertúlies literàries, recomanacions d'obres d'uns
companys a uns altres, etc.
En
l'últim cicle de primària, per ser edats en què les competències es troben molt
més desenvolupades, les activitats poden ser molt més complexes. Per a buscar
el foment de la creació literària, existeix un joc de cartes molt interessant
que pense que pot ajudar molt a la nostra tasca, Érase una vez: el
juego de cartas narrativo. En grups de sis persones, i a partir de
cartes de personatges, llocs i accions, els jugadors i jugadores han
d'aconseguir narrar una història mentre es van desfent de les seues cartes en
inserir-les dins de la narració. Altres idees serien, per exemple, després de
la lectura d'un llibre fer un role-play, on cada xiquet o xiqueta
assumira el rol d'un dels personatges de la novel·la i haguera de defensar
davant de la resta les seues accions al llarg de tota la narració, treballant
al mateix temps valors com l'empatia i el respecte.
Com
podem veure, n'hi ha moltíssimes opcions per a treballar el gènere narratiu dins
de l'etapa de l'educació primària, tot depén del nostre esforç i el temps que
vulguem dedicar-hi com a docents.

0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada