dissabte, 4 de juny del 2016

Gimcana Poètica

Hui parlaré sobre la Gimcana Poètica que vam realitzar durant la III Setmana d'Activitats Complementàries que organitza la Facultat de Magisteri. Va ser una activitat proposada per la mestra Núria Olmos i que va girar al voltant de la realització de diverses activitats de creació poètica en grup.
El més destacable de la realització d'aquesta activitat ha sigut el fet d'aprendre jugant. Crec que ha sigut una activitat que fàcilment podria realitzar-se en classe amb alumnes de l'etapa d'educació primària, ja que els continguts treballats se centren a desenvolupar una consciència literària mitjançant el joc i la creativitat, objectiu que es pot (i es deu) assolir al llarg de tota la vida. De la mateixa manera que hem treballat la poesia, podríem haver treballat al voltant de qualsevol gènere literari, realitzant similars o diferents tipus de proves, i totes elles haurien contribuït a la millora de la competència literària.
També pense que el fet que els grups pogueren ser heterogenis i que es potenciara l'aprenentatge en comú encara enriqueix més l'activitat, com va passar en el nostre cas, on algunes tenien major competència en valencià, altres més facilitat per a rimar, més capacitat interpretativa, més creativitat, etc. Açò feia que el treball en grup fóra indispensable i molt beneficiós, i pense que és una pràctica necessària en les aules, amb xiquets i xiquetes de totes les edats i procedències.
L'activitat m'ha fet reflexionar i preguntar-me sobre el tipus de tasques que es realitzen a les aules. Quan jo era alumna al centre de primària, recorde classes teòriques que, amb l'edat que teníem, no aprofitaven a ningú. Memoritzàvem molt i pensàvem poc, no féiem l'indispensable aprenentatge significatiu del qual tant es parla i tan poc es veu. Tal volta és més còmode treballar amb llibres de text, o impartir de forma sistemàtica allò que fixa el currículum, però cal preguntar-se en aquest punt quin és el vertader sentit de l'escola i quina és la nostra tasca com a futurs docents. Si el que volem és que xiquets i xiquetes es desenvolupen potenciant al màxim les seues capacitats, crec que el sistema hauria d'evolucionar cap a una ensenyança més real, més pràctica i més propera als interessos de l'alumnat.
No obstant això, açò en cap cas ha d'implicar un abandonament de les línies pautades pel Sistema Educatiu. Els continguts impartits poden ser els mateixos, però l'accés a aquests continguts és el que hem d'adaptar per tal de garantir un aprenentatge significatiu, amb activitats com la Gimcana poètica que hem tingut el gust de realitzar.
I m'agradaria acabar aquesta reflexió amb el redolí que vam crear en relació amb la tasca docent, el qual espere que guie la meua futura pràctica com a mestra, i que deia així:
Una bona mestra no fa memoritzar,
sinó que ensenya a reflexionar.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada