El Primer Cicle de Primària és una etapa vital per a l'Educació Literària dels i les alumnes. És el moment en què comencen l'aprenentatge de la lectoescriptura i, per això, la lectura (i el gust per ella) ha de refermar-se el màxim possible.
En aquesta etapa, per tant, la lectura ha de servir perquè amplien el seu propi vocabulari, fixen l'ortografia, llegeixen amb una entonació i fluïdesa adequades a la seua edat i milloren la comprensió lectora, però també per desenvolupar la imaginació, aprendre a expressar els seus sentiments i idees a través de la literatura, començar a apreciar els textos literaris i, sobretot, gaudir llegint. D'una bona introducció a l'Educació Literària depén, en gran mesura, la predisposició que els xiquets i xiquetes tindran per la lectura en un futur.
Per dur a terme aquesta àrdua tasca, la metodologia al llarg del primer cicle d'Educació Primària ha de ser molt activa, recordant que l'alumne és el centre del seu propi aprenentatge. En el nostre centre, xicotet i d'un poble molt familiar, la intervenció se centrarà en la realització d'activitats en grup, les quals potenciaran la col·laboració i l'aprenentatge en comú entre tots els membres del centre.
Algunes propostes de tasques que són necessàries per a refermar la lectoescriptura són lectures diàries individuals en veu alta, realització d'activitats relacionades amb la comprensió lectora en les diferents àrees de coneixement (no només en Llengua, sinó en la resta d'assignatures), lectura de textos adaptats al nivell evolutiu de l'alumne, activitats amb material de suport visual, i anàlisi del text dels enunciats, entre d'altres. Aquestes tasques preparen el terreny per tal que l'alumnat siga capaç d'entendre les lectures de forma mecànica. No obstant això, per tal d'assegurar una completa Educació Literària dels i les alumnes, així com un desenvolupament adequat del gust per la lectura, és necessari complementar aquestes activitats més mecàniques amb altres de més creatives.
Com a activitat recurrent d'aula, la lectura d'un llibre breu cada dues setmanes, aproximadament, és molt recomanable, però mai oblidant dotar-ho d'un caràcter el més suggeridor possible. Per exemple, abans de la tria de la lectura, poden fer-se diverses propostes de títols entre les que els xiquets poden escollir la que més els cride l’atenció, mitjançant diverses tècniques com podrien ser fer xicotetes representacions en grup sobre allò què pensen que tractaran les obres, només a partir del títol; que entre companys es recomanen llibres que ja s'han llegit, mitjançant tertúlies en xicotet grup; o altres dinàmiques semblants.
En el període durant el qual els alumnes estiguen realitzant les lectures, poden fer-se lectures en xicotet grup en funció de l'obra triada, o realitzar les activitats de lectura mecànica anteriorment descrites a partir de fragments de les obres. Açò ajudarà que contextualitzen les tasques més tedioses de l'adquisició de competència lectora, inserint-les dins de la lectura d'una obra que pot transmetre més idees i sentiments que un simple fragment sobre el qual fer activitats aïllades sense massa contingut expressiu.
Per últim, és interessant que, després de la lectura, els alumnes realitzen una tertúlia comentant per grups (segons el llibre escollit) els punts més importants i els seus moments preferits, argumentant la seua elecció. Altres opcions podrien ser la realització de murals, pòsters, dramatitzacions i cançons a partir de les obres llegides; que cada alumne descriguera el seu personatge favorit a la resta de la classe en la xerrada i es disfressara d’ell, o que la gent que no s'haja llegit el llibre fes un dibuix de com l'imagina a partir de la seua descripció; una altra opció seria, en xicotet grup, explicar als altres companys de la classe de què tractava el llibre que han escollit, ja siga mitjançant una exposició oral, amb mímica, etc. Totes aquestes tasques haurien de ser una forma idònia de realitzar l'avaluació, tant de l'adquisició de competències literàries per part de l'alumnat, com del correcte funcionament del pla lector. No es considera viable, ni recomanable, l'elaboració de fitxes de lectura en tan primerenques edats, ja que pot desembocar en animadversió cap a una tasca agradable com pot ser la de realitzar la lectura d'un llibre.
A banda d'aquestes activitats d'aula, també s'haurien de proposar activitats amb un caràcter més interdisciplinari. D'una banda, es podria fer com a activitat recurrent fóra de l'aula la setmana de la Creació literària, la qual es realitzaria una vegada al mes. Durant aquesta setmana es destinarien algunes hores de classe a la creació d'obres literàries al voltant d'un tema comú, realitzades en xicotets grups. Dites obres s'haurien de representar davant de la resta de companys i companyes com a cloenda de la setmana, ja siga mitjançant una lectura en veu alta i/o dramatitzada, una representació teatral, o qualsevol tipus d'expressió artística que el grup considere. A més, com a activitat única durant el curs escolar es podria fer una jornada de jocs literaris, on a manera de gimcana es desenvoluparan diverses activitats que potencien les diferents competències literàries. Ambdues propostes comptarien amb la participació de l'alumnat de primer i segon curs de forma conjunta, per a així potenciar un aprenentatge comú i significatiu mitjançant la creació de grups heterogenis i amb diversos nivells, coneixements, gustos i inquietuds. Es realitzarien en els diferents espais que ofereix el centre, com l'aula d'usos múltiples, el pati o el gimnàs.
Per últim, també es realitzaran activitats que involucren l'entorn pròxim al centre. Entre aquestes, una opció molt recomanable seria fer una excursió al trimestre amb diferent temàtica, per exemple a una editorial perquè vegen com és la fabricació dels llibres, a un contacontes, a alguna representació teatral d'obres adients per a la seua edat, a la Fira del Llibre, etc. Com a activitat única i última del curs, es podria organitzar la realització d'una obra teatral, adaptada a partir d'alguna de les lectures realitzades i escrita per tot l'alumnat del cicle, i destinada a ser representada davant d'algun col•lectiu del barri que siga accessible (visitar una residència de la tercera edat, alguna associació del barri, etc.). Açò ens ajudaria a assolir la competència literària i lectora com a part fonamental del dia a dia i a gaudir, encara més, de la literatura.
Com veiem, les possibilitats són diverses i infinites i, per això, és important que, com a docents, sempre estem innovant i triem una manera de treballar motivadora i que s’adapte a l’edat i característiques concretes de cada grup i de cada individu.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada