La tertúlia literària va
girar en torn al llibre Gramàtica de la
fantasia de Gianni Rodari. A aquesta obra l'autor ens dóna unes claus per a
inventar històries i per a despertar la imaginació i la creativitat dels més
menuts i menudes, que de segur ens seran de gran utilitat a la nostra futura
tasca docent.
El llibre s'adequa al lector
model, en aquest cas l'alumnat de segon curs de magisteri, tant per la temàtica
que tracta, com pel nivell que requereix; sense deixar de banda la qualitat
literària. Encara que a algunes persones els puga semblar que la seua lectura
es un poc complicada pel vocabulari que empra o per les referències que fa d'altres
autors, pense que es ací on naix el coneixement, del repte, d'enfrontar-se a un
text que no estem acostumades a llegir, ja que, per exemple, al nomenar autors
desconeguts pot despertar el nostre interès per saber més sobre ells. Aquesta idea del repte, crec que és important
que la tinguem present com a futurs i futures docents a l'hora de recomanar
lectures a l'alumnat.
Per a valorar el llibre cal
tenir en compte que es va editar per primera vegada l'any 1983. Algunes de les
idees que mostra l'autor, actualment, poden semblar obvies, però per a l'època
en que fou escrit aquestes idees eren realment innovadores, per això el valor
de l'obra recau en gran mesura en aquest aspecte. Algunes reflexions, inclús a
dia de hui, poden suscitar-nos gran interès, com per exemple la metàfora de les
ones que provoca una pedra llançada a un estany per a explicar que una paraula llançada dins d'una ment per
casualitat, produeix onades a la superfície i en profunditat, provoca una sèrie
infinita de reaccions en cadena, (...) i que és complicat perquè el mateix
cervell no assisteix passivament a la representació, sinó que hi intervé
contínuament, per acceptar i rebutjar, enllaçar, construir i destruir. Aquesta
idea, que sembla tan simple, ens dóna la base per a començar a crear, a despertar
la imaginació.
Rodari ens mostra que per
fomentar la creativitat, si volem, no necessitem res més que la paraula. M'ha agradat
molt aquesta idea, ja que ens demostra que si a l'escola no es treballa més açò
és per falta d'interès, i com a futura docent em quede amb algunes activitats
que m'han semblat molt interessant. Una d'elles seria el binomi fantàstic, ja que unint dos paraules poden sorgir
històries meravelloses, o l'error creatiu
que ens permet aprendre de les errades ortogràfiques fent-les divertides.;
també, el joc d'equivocar les històries, ja
que pot servir a més com a recurs per a mantenir l'atenció dels xiquets i
xiquetes en el conte, i es pot aprofitar per a canviar les històries després.
Finalment, destacar que m'ha
resultat realment il·lustrador que el llibre incloga experiències reals amb
alumnat, ja que durant la lectura he pogut comprovar tota la imaginació que
tenen els menuts i les menudes i que, moltes vegades, no els permetem
desenvolupar-la. Un dels relats que exemplifica el que acabe de dir es quan
Gianni proposa que incloguen la paraula helicòpter al conte de la Caputxeta
Vermella; i em va sorprendre perquè estava segura de que pensarien que la
caputxeta agafaria l'helicòpter i arribaria a casa de l'àvia abans que el llop,
però en canvi van anar més enllà, van
pensar que aquell helicòpter seria de la policia per a poder capturar al llop.
Ha sigut molt inspirador per a mi, ja que mentre el llegia, tenia ganes de
posar en pràctica tots aquells jocs amb nens i nenes.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada