La
literatura es representación cultural del mundo de la experiencia, Emili Lledó (1994, p.11), i
sempre ha estat lligada a la cultura d’un país, nació, poble… els diferents
membres de la comunitat s’han format en ella per tal de conéixer el seu passat,
introduir-los en pràctiques comunitàries al mateix temps que coneixen les seues
arrels, l’origen, la seua llengua…
Tradicionalment,
la literatura, present en la cultura de les persones, abastava una gran
quantitat de camps que anaven des de la transmissió de coneixements per a la
sembra del blat de generacions de camperols, fins a plasmar el sentiment
d’agonia que sentia un noble enfront del rebuig amorós. A més, també era
emprada amb diversos objectius polítics com adoctrinar a la gent per tal de
controlar o guiar les seues decisions, donar suport… (per exemple, Miguel
Hernández llegia poemes al front de batalla per tal de donar suport, forces,
motivació... als soldats, i com que la seua ideologia era contraria a la
franquista, tota la seua creació va estar prohibida durant la dictadura
franquista). Amb tot això, podem dir que la literatura ha estat d’interés per a
la societat i forma part de la vida de les persones, que sempre ha estat
present en l’educació però, la forma de ser ensenyada ha variat molt depenent
del context social i els interessos del moment. A conseqüència dels canvis
socials que anaven produint-se i que feien evolucionar la forma de vida, la
literatura i la seua transmissió han anat evolucionat per tal d’adaptar-se a
les circumstàncies del moment i a les necessitats de la societat. Això, al
llarg de la història ens permet diferenciar entre educació literària i
ensenyament de la literatura.
Al principi,
la literatura gaudia de llibertat i els únics límits que tenia eren en nivell
de maduració cognitiu de l’estudiant i el seu nivell de desenvolupament.
S’ensenyava tot allò que es coneixia i l’únic impediment era la falta de temps
de maduració cognitiva per part del xiquet, però no importava, ja que no hi
havia pressa. A causa de la revolució industrial es van produir una sèrie de
canvis que es van traduir en la necessitat de tindre treballadors
professionals. A poc a poc, la gent va començar l’escolarització per a adquirir
una sèrie de coneixements bàsics. D’altra banda, el sistema educatiu estava en
desenvolupament i, a causa de les circumstàncies socials, estava molt
condicionat pel mercat laboral. Tant és així que, amb el pas del temps, el
model de funcionament industrial es va plasmar al sistema educatiu; tot es va
quantificar, mesurar, estandarditzar… i com a conseqüència, els alumnes van
passar a ser subjectes passius que rebrien la informació.
Tornant a
l’àmbit literari, en aquest moment, el receptor queda menyspreat, la part
humana de la literatura queda oblidada, desapareix, deixant només el
coneixement a adquirir. És ací on apareix l’ensenyament de la literatura, ja
que és presentar-la com una mena de coneixements preparats, analítics i
quadriculats que cal memoritzar per després avaluar-los sense tindre en compte
el benefici o l’enriquiment personal que el lector pot obtenir. Desapareix el
paper actiu del lector que experimenta, empatitza i viu la història d’una
manera pròpia i personal... ja no la fa seua; ja no gaudeix. Aquesta concepció
queda desplaçada de l’àmbit educatiu i passa a ser una tasca optativa pròpia
del temps individual.
La
literatura passa a presentar-se d’una manera teòrica i quadriculada en un
llibre de text dividit en temes, i en cada tema la mateixa estructura, a saber:
un apartat d’ortografia, altre de gramàtica, sintaxi i literatura; llibre que
té com a objectiu el desenvolupament de les competències lingüístiques
necessàries per a la societat. Realment, no és literatura, sinó l’anàlisi
objectiu d’aquesta, on la tasca de l’estudiant és memoritzar la teoria per després
reproduir-la a l'examen. Ni tan sols es lligen les obres d’estudi.
Afortunadament,
una sèrie de corrents han començat a irrompre amb força tornant a qüestionar-se
la relació de la literatura amb el nou context social. Aquests corrents fan
èmfasi en la necessitat d’una educació vertaderament literària i acord amb la
situació social actual (TIC (tecnologies de l’educació i la comunicació),
l’existència de la literatura per a infants, les adaptacions...) D’aquesta
manera és com definim l’educació literària, que és aquella que fa referència a
totes aquelles pràctiques enfocades a la creació de certes experiències
literàries en els estudiants que els permeten desenvolupar les competències
bàsiques necessàries d’interpretació dels textos (T. Colomer, 1997) perquè els
alumnes puguen, no sols llegir, sinó també comprendre, escriure i gaudir de la
literatura d’una forma competent, introduint-se d’aquesta manera en les
experiències i sentiments d’altres persones, vivències que passen de ser
abstractes a quedar plasmades literàriament en forma de lletres, símbols i
paraules que romanen a l’abast de tothom però, no del seu enteniment;
desenvolupant al mateix temps la sensibilitat literària i l’experiència vital.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada