La intertextualitat és una
xarxa de cites on cada unitat de lectura funciona no per referència a un
contingut fixe, sinó per activació de determinats codis en el lector. (Worton, 1991)
El concepte d'intertext
literari està relacionat, més enllà de la simple lectura, amb aquells altres
coneixements del lector que li permeten comprendre i assimilar allò que està
llegint.
A partir de l'acció de llegir
un text, el lector no només uneix una lletra amb una altra i associa la seua
successió amb unes paraules determinades, i aquestes amb uns significats
concrets. En realitat, el lector també realitza inferències, formula
expectatives, construeix les seues pròpies hipòtesis del text pel que fa al
significat, etc. En realitat, el que fa és interpretar el text, recolzant-se en
l'intertext literari.
D'acord amb Mendoza (2001),
definiríem l'intertext literari com un component bàsic de la competència
literària, el qual integra, selecciona i activa significativament el conjunt de
sabers, estratègies i recursos lingüístic-culturals propis del lector per
facilitar la lectura i comprensió de textos literaris.
L'intertext lector és un
component de la competència literària i, des de l'espai que ocupa en ella,
regula les activitats d'identificació, d'associació i de connexió en el procés
de recepció; s'ocupa d'activar i seleccionar els sabers concrets que regulen
les reaccions receptives davant estímuls textuals.
Però no tots els lectors
parteixen d'una mateixa base. Per això, un mateix text pot significar molt per
a un lector, però per a un altre pot confondre, o fins i tot pot no tenir el
mateix significat (Mendoza, 2001):
La funcionalitat de l'intertext literari com
activador de coneixements en el procés de lectura i en l'activitat de
reconeixement textual resulta determinant per a l'adequada interpretació de
molts textos. El conjunt de reconeixements i identificacions de les diferents
referències que componen un discurs literari pot ser considerat com una
particularització de l'estudi del fenomen ampli de la intertextualitat. El text
més interessant pot resultar incomprensible o d'escàs interès, ja no per les
seues pròpies qualitats, sinó a causa de la incapacitat del lector per
identificar el seu contingut i els seus valors estètics.
Això es deu al fet que la
formació de l'intertext és un procés llarg, únic i diferent per a cada persona,
en el qual el lector va component la seua competència lecto-literària a manera
d'un mosaic de cites i de referències que li permeten reconèixer les
peculiaritats formals, de tipologia textual, de recursos expressius, de
connotacions i d'intencionalitat que parcialment comparteixen les diferents
produccions literàries entre si. Aquest mosaic o puzle està integrat per les
aportacions consolidades, sedimentades de les seues lectures prèvies, de les
seues experiències literàries i dels seus coneixements.
És molt important ajudar, com
a mestres, a la correcta construcció de l'intertext literari dels nostres
alumnes i alumnes perquè, com veiem, determina totalment la comprensió que
aquests faran dels diferents textos que llegiran al llarg de la seua vida. No
només hem de ensenyar-los a entendre la seqüència de lletres que tenen davant,
sinó a interpretar què els volen transmetre.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada