El paratext és un element que
predisposa a l'usuari per a la futura lectura: constitueixen el primer contacte
del lector amb el text que va a llegir, anticipant preguntes com: de què tracta
el text o què tipus de text anem a trobar-se a continuació.
Per a entendre què són els
paratextos, podem dir que és tot allò que acompanya, que està al voltant d'un
text, i compleix la funció tan necessària d'aportar i avançar informació
d'aquest per a preparar al lector per a una millor comprensió del que es pretén
transmetre al missatge escrit. Aquests elements, que complementen el missatge i
que són la ruta d'accés al contingut de la informació, per mitjà d'imatges,
petits texts gràfics, il·lustracions -i no tan sols per paraules-, envolten i
donen forma al text, conformant el seu aspecte, la seua aparença.
Segons Cerrillo (2007), podem
distingir entre dos tipus de paratextos: per un costat, els peritextos (els que
van dintre del llibre) i per altra banda, els epitextos (els que estan fora
dels llibres). Aquest autor, amplia aquesta definició donant èmfasis de la
influença que tenen aquests recursos amb els lectors, Aquestes informacions
paratextuals són aportades pels adults, amb la intenció de
"orientar", encara que de vegades poden condicionar, a eixe primer
receptor, també adult, que és necessari en la comunicació literària entre autor
i lector infantil (Cerrillo, 2007, p.59). Per altra banda, podem
trobar una definició més extensa, que aprofundeix en aquest aspecte i l'efecte
que produeixen els paratextos en els usuaris:
També els
paratextos (títols, pròlegs, disseny gràfic, etc.) funcionen com a marcadors a
tenir en compte: en la mesura que constitueixen un autèntic llindar de la
interioritat textual, en són portaveus, propagandistes, indici del contracte
que l’obra vol instaurar amb el públic. Una funció essencial dels paratextos és
la de gestionar el posicionament de l’obra, la seua opció com a pràctica
discursiva, i inserir-la en el flux social. (Salvador, 1994, p.25)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada