diumenge, 27 de març del 2016

Competència literària

La competència literària és la capacitat que els lectors tenim, i hem d'inculcar als nostres i les nostres menudes, per tal de poder elaborar i entendre d'una forma més extensa i adequada els textos literaris. Per tant, podem dir que aquesta capacitat representa un conjunt de coneixements diversos per a la recepció i per a la producció de treballs literaris:
El perfil d'un aprenent amb competència literària, bon usuari de la literatura, és el d'algú que: té dades suficients sobre el fet literari; coneix autors, obres, èpoques, estils, etc.; sap llegir i interpretar un text literari; sap identificar i interpretar tècniques i recursos estilístics; coneix els referents culturals i la tradició; té criteris per seleccionar un llibre segons els seus interessos i gustos; incorpora la literatura a la seua vida quotidiana i s'ho passa bé amb la literatura. (Cassany, Luna i Sanz, 1993, p. 478)
D'aquesta manera, podem (i hem de) relacionar la competència literària amb el fet de llegir i gaudir mentre es realitza aquesta tasca. Afrontar aquest repte significa que els bons i les bones lectores han de captar, interpretar i incorporar els diferents elements integradors del missatge per poder valorar així el discurs literari d'una forma més ampla i complexa:
La competència literària implica tota l'activitat cognitiva de la lectura i mesura el nivell d'eficiència del lector davant qualsevol text. D'aquesta manera, l'ensenyament/aprenentatge de la literatura ha de tenir uns objectius que compleixen l'assoliment d'aquesta competència; d'un ensenyament de la literatura que atenia, sobretot, al coneixement de moviments, autors i obres, s'ha de passar a un ensenyament que busque un alumne que aprenga a llegir, a gaudir amb els llibres i a valorar-los: és a dir, a fer possible l'experiència personal de la lectura, que, per la seua part, comportarà un coneixement cultural variat, una anàlisi del món interior i la capacitat per a interpretar la realitat exterior. (Cerrillo, 2007, p. 22)
Per poder entendre aquesta definició de competència literària, Cassany, Luna i Sanz (1993) fan un paral·lelisme amb el concepte de competència lingüística, anant una mica més enllà de la simple comprensió lectora i ampliant el seu significat atenent a les característiques pròpies dels textos literaris: La competència literària no és altra cosa que la manifestació d'una competència lingüística plena i madura (Cassany, Luna i Sanz, 1993, p. 477). Seguint l'anterior premissa, aquest apropament depén de moltes circumstàncies que es donen quan es pretén abordar la lectura d'un text literari: l' assoliment de les tècniques i convencions literàries diferents dels textos, la comprensió de les seues transcendències i la valoració i estima del seu caràcter expressiu i estètic. A més, també cal tenir en compte les habilitats d'expressió escrita i abordar els recursos estilístics per millorar l'expressió de sentiments i idees a través dels seus escrits.
Mendoza i Pascual (1988), van una mica més enllà, i aprofundeixen aquest concepte amb els diferents tipus de sabers relacionats amb aquesta habilitat literària, necessaris per a descodificar textos, des dels més simples fins als més  específics i complexos: els sabers que apunten al coneixement cultural-enciclopèdic, els sabers relacionats a les diferents modalitats del discurs (els diferents gèneres i models del discurs, les peculiaritats textuals literàries...) i els sabers estratègics amb la comprensió de les diferents estructures textuals. A més, diferencien dos tipus de nivells de competència literària: un primari, inicial, molt pròxim al coneixement intuïtiu. En aquest punt, el lector model, que ha aprés uns coneixements i aptituds bàsics, és competent per poder percebre d'una forma global l'índole o intenció literària d'un escrit, basant-se en intuïcions i desigualtats amb altres tipus d'usos, encara que no siga capaç de decretar o raonar  els suficients motius de tal especificitat. Un segon nivell de competència literària  està basada en l'aprenentatge, aquesta defineix les raons sobre la caracterització i valoració literària d'un text per part d'aquest lector. 
No puc concloure aquesta definició de competència literària sense reflexionar que cal tenir en compte també que el desenvolupament d'aquesta facultat no sols implica adquirir coneixements sinó alhora desenvolupar habilitats, procediments i postures que el fomenten. A més d'aquests factors lingüístics, hem de saber que intervenen altres tipus d'agents, com ara poden ser els psicològics, els socials, històrics, culturals i, evidentment, els literaris, que faciliten la maduració personal del nou i la nova lectora amb l'experiència i acumulació de les seues lectures, ja que aquesta competència no és cap capacitat innata en l'individu: és una capacitat que podem i hem d'aprendre i desenvolupar al llarg de les nostres vides.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada